Intresset högt för Sveriges första monsterfilm

Efter att trailer-piloten till kommande ZON 261 lades ut på filmens hemsida har produktionsbolaget Kruthuset i stort sett dagligen fått mejl av människor som längtar efter att få se filmen. "Alltifrån utländska distributörer - bland annat från Japan - till hängivna fans världen över är nyfikna på Sveriges första bidrag till genren", säger Fredrik Hiller, filmens producent och regissör.

Filmskaparna utlovar en adrenalinfylld actionfilm med ett överraskande budskap som man sällan ser i genren. "Zon 261 har en vändpunkt som är lika omvälvande som den i Fight Club. Vi hoppas kunna vända upp och ner inte bara på storyn och genren, utan även på hur vi människor ser på varandra", säger filmens producent Thabo Malmén.

Produktionsbolaget arbetar med det allt vanligare fenomenet crowd funding, där man söker finansiering från privatpersoner via nätet. "Vi har releaseparty för filmens crowdfunding-sajt på nattklubben Vardagsrummet i Stockholm den 14:e november", berättar pressansvarige David Hanna. "Känner man att man vill investera i filmen kan man gå in på www.zon261.com och följa instruktionerna.".

Arbetet med att hitta partners, sponsorer och finansiärer är i full gång, och man planerar att spela in nästa år. "Vi är även oerhört glada över att Dragomir Mrsic, som just nu gör karriär i Hollywood, har tackat ja till en roll i filmen", avslutar Thabo Malmén.

David Hanna
Press Relations Manager